Ohlédnutí za sezónou 2016: LMP1 - Porsche Team

MFr, 12. prosince 2016, 13:15 Google+

Jedna stará sportovní pravda praví, že obhájit titul je daleko těžší, než jej získat. Jak moc těžká byla obhajoba pro Porsche?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ohlédnutí za sezónou 2016: LMP1 - Porsche Team - anotačné foto

Letošní mistři světa Neel Jani, Romain Dumas, Marc Lieb (v popředí) | foto: Porsche

Sdílejte článek

Tým Porsche vstoupil do sezóny 2016 jako držitel obou mistrovských titulů. Předsezónní testy naznačily, že to s obhajobou nebude mít vůbec jednoduché. Hlavním soupeřem se zdál být tým Audi, který si z březnového testování na okruhu Paul Richard odvezl pomyslnou korunu vítěze.

Ovšem Porsche se nehodlalo vzdát bez boje a s touto paralelou přijelo k úvodnímu závodu sezóny do Silverstone. Již první tréninky naznačily, že trumfy v rukou bude mít konkurence od Audi, což se potvrdilo v kvalifikaci. V závodě to však tak jednoznačné nebylo, Zvláště Brendon Hartley držel vysoké tempo. Možná až příliš, protože jej zastavila kolize s Porsche týmu Gulf Racing #86. Brendon vzal po závodě vinu na sebe, ale je nutné říci, že takových manévrů se v průběhu vytrvalostních závodů odehrají desítky, možná i stovky, ale v tomto případě to prostě nevyšlo. Druhá posádka ve složení Lieb, Dumas, Jani dojela do cíle druhá. Ale po závodě bylo všechno jinak a po diskvalifikaci prototypů Audi si posádka Porsche #2 připsala plný počet bodů.

Stupně vítězů v Silverstone těsně po závodě

Stupně vítězů v Silverstone těsně po závodě | foto: Porsche

Ve Spa-Francorchamps se z poleposition radovala mistrovská posádka Porsche #1, ale závod patřil soupeřům. Porsche #1 znovu pije kalich hořkosti do dna v podobě dvou defektů. Ten druhý defekt byl navíc důsledkem toho prvního, při kterém zbytky pláště poškodily karoserii, o kterou se rozřízla nová pneumatika. Tomu se říká smůla. Čest mistrovského týmu opět zachraňuje sesterská posádka #2, která na belgickém okruhu dojela do cíle znovu jako první poražená, tedy na druhém místě.

Le Mans 2016 a další problémy Porsche #1 - tentokrát je na vině vodní pumpa. Situaci znovu zachraňuje sesterská posádka a závod ve Francii má pro Porsche šťastný konec. Na okruhu La Sarthe se ale ukázalo, že letošní úspěchy Porsche spočívají v trpělivosti. Vedoucí Toyota o jasné vítězství přišla až v předposledním kole a dvojnásobný bodový příděl (v cíli závodu 24 hodin Le Mans se rozdává dvojnásobný počet bodů) spadl posádce Porsche #2 doslova do klína. Už podruhé ze tří závodů sezóny 2016 a díky tomu se trio Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas ocitá v čele průběžného pořadí mistrovství světa jezdců. První třetina sezóny je z pohledu Porsche černobílá. Bodové konto německého týmu plní posádka #2, zatímco úřadující mistři světa jen paběrkují. Poměr 94 : 3,5 bodu hovoří za vše.

Porsche 919 Hybrid posádky Marc Lieb, Neel Jani, Romain Dumas

Porsche 919 Hybrid posádky Marc Lieb, Neel Jani, Romain Dumas projíždí vítězně cílem | foto: Porsche

Domácí závod na Nürburgringu znamená u Porsche střídání stráží. Závod ovládla posádka #1 a dvojka dojíždí až čtvrtá. Následující dva zámořské závody, tedy Mexico a Austin, kopírují naprosto stejný výsledek. Posádka Webber, Bernhard, Hartley v nich vystoupá na nejvyšší stupínek a Lieb, Jani, Dumas sází brambory.

Ve Fuji je to znovu posádka Porsche #1, která bojuje o čelo závodu. Souboj Tima Bernharda se Stéphanem Sarrazinem o druhé místo doslova bere dech, zatímco Porsche #2 krouží „neohroženě“ až na pátém místě. Nakonec je to znovu mistrovská posádka Porsche #1, která na konto týmu přiváží za třetí místo větší bodový zisk, než její kolegové z druhého vozu, kteří cílem projíždí jako pátí. Rázem je Porsche velmi blízko k obhajobě titulu značek a posádka #2 má díky šťastnému začátku sezóny velmi dobře našlápnuto k titulu jezdeckému.

Toyota TS050 Hybrid #6 (K. Kobayashi, S. Sarrazin, M. Conway)

Teď to ještě nevyšlo, ale za pár okamžiků bude pořadí opačné | foto: TOYOTA GAZOO Racing

V Šanghaji se posádka Webber, Bernhard, Hartley postará maximálním bodovým součtem (vítězství v kvalifikaci i v závodě) o to, že i body sesterské posádky za čtvrtou příčku stačí na předčasnou obhajobu značkového titulu.

K poslednímu závodu do Bahrajnu přijíždí Porsche jako staronový mistr světa a trio Jani, Dumas, Lieb je velmi blízko zisku titulu jezdeckého. Závod ale ovládají posádky Audi, které jsou doslova nedostižné. Za nimi jedoucí dvojice Porsche se pomaličku vzdaluje konkurenčním Toyotám, když se Neelu Janimu podaří v první zatáčce trefit pomalejší Porsche KCMG #78 a s proraženou pneumatikou a poškozenou kapotáží musí obkroužit celý okruh, než se dostane znovu k mechanikům. Rázem se ocitá na šesté pozici a jezdecký titul je v ohrožení. Toyoty však nabídnutou šanci nejsou schopny využít a triu Jani, Dumas, Lieb stačí i šesté místo v cíli k zisku i druhého mistrovského titulu sezóny 2016.

Ročník 2016 se v podání Porsche dá shrnout jednoduše asi tak, že Porsche v žádném závodě nebylo nejrychlejší, ale vždy se některé z posádek dařilo držet na dohled vedoucímu vozu a těžit právě z toho, že vedoucí vozy přibrzdily problémy a vítězství tak ukořistil německý tým. Šest z devíti závodů vyhrál prototyp Porsche. V první části sezóny to byla posádka #2, kterou ve druhé části vystřídala posádka #1. Bohužel „jedničku“ právě v první části šampionátu, kdy byla „dvojka“ na vítězné vlně, brzdila nehorázná smůla. Ve druhé části se sice karta obrátila ve prospěch #1, ale „dvojka“ přeci jen sbírala body, kterými neustále doplňovala své i týmové konto. Vždyť v každém závodě sezóny dojela posádka Neel Jani, Marc Lieb, Romain Dumas v prototypu Porsche #2 do cíle na bodované pozici a k tomu přidala i jednu vítěznou kvalifikaci.

Asi největší devizou prototypu Porsche 919 Hybrid pro sezónu 2016 byla, kromě pohonného ústrojí, novátorsky pojatá konstrukce přední nápravy, kterou tým intenzivně zkoušel  v Monze v říjnu 2015. Na jaře se s týmem rozloučil technický ředitel Alex Hitzinger, ale jakoby jeho odchod naopak týmu prospěl. Andreas Seidl vzal všechnu odpovědnost na sebe a nakonec se mu podařilo obhájit oba tituly - Porsche tým je staronovým mistrem světa značek a jezdecký titul patří posádce #2 ve složení Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb.

V příštím díle se ohlédneme za působením týmu Toyota Gazoo Racing.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Ohlédnutí za sezónou 2016: LMP1 - Porsche Team

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Týmová struktura u Audi zůstává pro rok 2017 beze změny - anotačno foto

Týmová struktura u Audi zůstává pro rok 2017 beze změny

Manor míří do LMP1 - anotačno foto

Manor míří do LMP1

Rebellion Racing má kompletní jezdeckou sestavu pro WEC 2017 - anotačno foto

Rebellion Racing má kompletní jezdeckou sestavu pro WEC 2017

Další prototyp pro LMP1 postaví Ginetta - anotačno foto

Další prototyp pro LMP1 postaví Ginetta

André Lotterer je pro zákaznické vozy LMP1 - anotačno foto

André Lotterer je pro zákaznické vozy LMP1

Toyota si pro sezónu 2017 nastavila laťku odvážně vysoko - anotačno foto

Toyota si pro sezónu 2017 nastavila laťku odvážně vysoko

TOP 5 nejlepších jezdců WEC 2016 - kategorie LMGTE - anotačno foto

TOP 5 nejlepších jezdců WEC 2016 - kategorie LMGTE

reklama
reklama

Doporučujeme

Ohlédnutí za sezónou 2016: LMP1 - Audi Sport Team Joest

Ohlédnutí za sezónou 2016: LMP1 - Audi Sport Team Joest

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Týmová struktura u Audi zůstává pro rok 2017 beze změny

reklama

Zprávy odjinud