Světlá budoucnost pro sportovní prototypy?

Daniel Šupa, 26. ledna 2003, 16:28 Google+

Ty tam jsou časy 60. a 70. let minulého století. Tou dobou se těšily vytrvalostní závody sportovních prototypů skoro srovnatelné popularitě, jako závody Grand Prix Formule 1. Avšak postupem času doba velké slávy skončila. O budoucnosti se však začalo jednat.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Jistě si mnozí vzpomenete na nervy drásající závody, ve kterých nešlo jen o rychlost, ale především o vytrvalost. Ve vozech zvaných sportovními prototypy se snoubila rychlost F1 a nutná spolehlivost, která konstruktéry monopostů trápila pouze do vzdálenosti délky závodu Grand Prix. A ta se s délkou závodů kapotovaných speciálů nedala srovnávat. Vždyť třeba legendární 24 hodin v Le Mans představuje délku kolem 5000 kilometrů na trati! Jistě, váha vytrvalostních vozů neumožňovala srovnání v časech na okruh, ale na superdlouhých úsecích vozy již v roce 1965 dosahovaly neuvěřitelných 320 km/h. Pilotovali je vynikající závodníci, a to i mistři světa vozů Formule 1. Byli hrdí na to, že si je Ferrari, Ford nebo Porsche vyžádalo pro prestižní bitvy značek. Výčet jejich jmen by byl však příliš příliš dlouhý. Také výčet značek vítězných vozů představuje jména těch nejlepších a nejžádanějších výrobců sportovních vozů mnoha zemí.

Útlum do světa sportovních vozů přinesla mnohaletá nadvláda továrny Porsche a nezájem dalších automobilových výrobců o zvednutí hozené rukavice i přesun jejich pozornosti na F1. Se vstupem Mercedesu a Jaguaru do bitvy proti Porsche koncem 80. let 20. století v mistrovství světa značek došlo k oživení zájmu o vozy této konstrukce, ale vrchol slávy byl již v nedohlednu. Automobilky, především japonské, soustředily nemalé prostředky do vývoje prototypů pro každoroční závod v Le Mans, ale na mezinárodním poli byl šampionát značek zrušen pro malý zájem. Nadále se však především v Japonsku, Velké Británii a zemích Jižní Ameriky závodilo a dosud závodí s vozy upravenými dle několika kategorií, které nasazují soukromé týmy.

Nejvyšší soutěže mezinárodního formátu v tuto chvíli suplují především mezinárodní FIA GT a americký seriál ALMS. V prvním případě se jedná o vozy GT. ALMS je seriál pro vozy kategorie speciálů i sportovní vozy GT. V letošním roce k expanzi ALMS mimo americký kontinent nedojde, ale v příštím roce by se vozy měly objevit i na starém kontinentu. A dle signálů dochází ke zvýšení zájmu o tyto závody nejen u diváků, ale především u samotných výrobců automobilů.

Ve čtvrtek 23. ledna se konalo v Paříži setkání představitelů ACO (Automobile Club de l'Quest), ALMS (American Le Mans Series) a předních světových výrobců automobilů za účelem prvního setkání nad připravovanými pravidly pro sportovní prototypy, která by měla být zveřejněna v průběhu letošního roku a v platnost by měla vejít od počátku roku 2004. Jednalo se i o možnosti vypsání evropského šampionátu vytrvalostních vozů. Byly zde zmíněny i dva základní možné modely dalšího vývoje. Na straně jedné celosvětový mezinárodní seriál po expanzi například ALMS nebo lokální šampionáty s jednotnými pravidly a jejich vyvrcholení v závodě 24 hours du Le Mans, případně několika málo dalších tradičních a významných podnicích.

„Bylo to velmi produktivní jednání. Setkání se uskutečnilo na pozvání ACO a bylo koncipováno jako otevřené rozhovory nad velkým množstvím témat souvisejících s novými pravidly. Cílem do budoucna je co nejvíce sladit stávající předpisy s novými a navrátit sportovní prototypy do centra zájmu,“ prohlásil prezident ALMS Scott Atherton. Dle něj je zatím příliš brzy cokoliv konkrétně komentovat. Přítomnost předních výrobců však signalizuje zájem o nové předpisy a sportovní prototypy jako odvětví motoristického sportu vůbec, což považuje Atherton za velmi dobré znamení. Zastoupení v Paříži měli z velkých výrobců Audi, Ferrari, SARD (Toyota), General Motors, Porsche a Panoz.

Nedá se asi předpokládat, že by v nejbližší době došlo k opravdu prudkému nárůstu zájmu o tuto disciplínu, ale s poklesem atraktivity Formule 1 se může zájem diváků i médií, a tak i výrobců přesunout na vytrvalostní závody. Již dlouho se automobilky Ford, Mercedes, BMW, Renault a Toyota – sdružené v GPWC připravují na možné zahájení vlastního šampionátu, coby konkurence předražené F1. Kdo ví, zda by se výrobci neměli zájem utkat ve světě sportovních prototypů, než se pouštět do rizika s vlastním šampionátem? Navíc třeba právě VW nedávno prozradil svoje odhodlání vstoupit do bojů v některém z amerických seriálů. Nikdo v tuto chvíli však netuší, zda to bude Champ Cars, I.R.L. nebo třeba právě ALMS.
Vytisknout

Diskuze: Světlá budoucnost pro sportovní prototypy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Alex Tagliani podepsal smlouvu na sezonu 2003 - anotační foto

Alex Tagliani podepsal smlouvu na sezonu 2003

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud