Jak je na tom Toro Rosso s vozem STR12 pro sezónu 2017?

Albert Hadáček, 10. prosince 2016, 12:43 Google+

V rozhovoru pro oficiální stránky týmu se technický šéf James Key rozpovídal o monopostu pro rok 2017, který po dvou letech bude mít i novou specifikaci pohonné jednotky, tentokrát od Renaultu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tost, Franz

Tost, Franz | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Jamesi, krom tradičních mezisezónních úprav se všechny týmy musejí přizpůsobit novým technickým regulím pro rok 2017.
Ano, čeká nás obrovská změna. Upřímně, co se týče aerodynamiky a pneumatik je to vůbec největší změna, kterou jsem za svých 19 let v F1 zažil. U šasi je to největší změna za posledních 20 let, dokonce větší než v roce 2009 a 2014. Bude to ještě hodně zajímavé. V zásadě se pracuje na dvou věcech.

Zaprvé, musíme udělat spoustu rešerše a pochopit, jak vlastně všechny tyto změny ovlivní auto, a to bez většího testování. Dlouho musíme pracovat ve virtuálním světě. To bude trvat až do ledna. Zadruhé, v zimě se dostaneme konečně na trať a pak bude následovat samotná závodní sezóna, kde se ukáže jak naše virtuální počínání dopadne. Na autě pro rok 2017 jsme začali pracovat již v září roku 2015, takže je to už 14 měsíců. Tenkrát jsme ještě neznali přesné znění pravidel pro šasi, ale i tak jsme si řekli, že čím dříve začneme, tím lépe.

Na čem jste tedy v té době pracovali?
V zásadě jsme si museli ujasnit, jak vlastně nová pravidla budou vypadat. Stejně pak ještě prošly nepatrnými změnami. Nebylo to až tak zásadní, ale nakonec se náš sport vydal trošku méně agresivní cestou. To bylo potvrzeno někdy během března nebo dubna tohoto roku.

Inženýři naplno pracují na novém voze STR12

Inženýři naplno pracují na novém voze STR12 | zdroj: Scuderia Toro Rosso

Nikdo tak nemohl získat nějakou extrémní výhodu, jelikož se nevědělo, jak přesně budou pravidla vypadat. Akorát jsme věděli, že budou širší pneumatiky, nakonec se jejich rozměry ještě měnily, ale nijak závratně. Na tom celém pracujeme už od září 2015 a podle případných změn jsme se přizpůsobovali. Až se auto objeví na trati, tak to bude 17 měsíců po začátku naší práce.

Byla to pro tebe a další inženýry velká výzva? Přeci jen jste museli čelit něčemu úplně novému. Užívali jste si to?
Samozřejmě. Hodně se o tom mluví a já bych přál, aby se šlo ještě do větších extrémů. Prostě v F1 je to velmi kompetitivní prostředí a každý se snaží jít za hranu. Proto to ti lidé také dělají. Máme před sebou úkol se spoustou neznámých, ale víme, že ostatní jsou na tom stejně a díky tomu je to vždycky velká výzva. Všichni si to náramně užíváme. Je to opravdu zajímavé, jelikož je tu spousta kreativních duší a všichni jsou zapálení pro věc.

Všichni sedí a přemýšlejí nad tím jak se poprat s daným problémem. Nemáme žádné odrazové body a nevíme, zda to neděláme špatně, což by nás mohlo stát spoustu peněz. To nebudeme vědět až do kvalifikace v Melbourne. Vždycky celým tím procesem musíme projít sami a musíme přemýšlet, jak udělat konkurenceschopné auto. Nikdy nevíme, zda to bude stačit. To neví žádná stáj. Je to prostě zábava, musíte se do toho sami dostat a učit se z chyb za pochodu.

img-responsive

Carlos Sainz a Daniil Kvjat při týmovém fotografování v Abú Zabí | foto: Red Bull Content Pool

V rámci pravidel můžete probíhat spolupráce mezi námi a Red Bullem. Jak nám to vlastně pomáhá?
V dnešní době je několik oblastí, kde je povolené, že se dva týmy o některé věci poděli. Většinou jde o záležitosti kolem pohonné jednoty, ale řeší se i převodovka a odpružení. Je to super. Můžeme tak sdílet některé věci a mezi týmy probíhá lepší synergie.

Oba týmy mají vždy stejný cíl. S novými pravidly je teda trošku problém, jelikož není moc o čem diskutovat, proto v roce 2017 asi moc příležitostí pro spolupráci nebude. Napřesrok to už bude jiné, budeme mít více informací a to otevře možnosti pro nějakou kooperaci. Máme tedy teď stejné pohonné jednotky, takže tam by se něco vymyslet dalo.

Pohled do nových kanceláří týmu ve Faenze

Pohled do nových kanceláří týmu ve Faenze | zdroj: Scuderia Toro Rosso

Poslední otázka: Co se vlastně teď děje ve Faenze a Bicesteru?
Právě vyrábíme mohutnější části našeho auta pro rok 2017. Pracuje se na šasi a vše jde zatím dle plánu. Je ale brzy, takže zatím nemáme takové množství vyrobených komponent, ale první auto už brzy bude. Teď někdy by se mělo začít dělat i druhé auto. Převodovka je ve výrobě stejně jako další součástky jak vlastní výroby, tak od třetích stran. Jedeme na plné obrátky. Ještě navíc pracujeme na výzkumu a vývoji, ale vše je již jasně dané.

Budeme mít docela nabitou zimu. S novými pravidly musíme obzvláště dávat pozor na přítlak, který bude mnohem větší, jelikož rychlost v zatáčkách se zvýší. Musíme to vše udělat správně, ať se na nic nezapomene. Vždycky se člověk musí ujistit, že vše funguje, ale nyní je to lepší zkontrolovat hned dvakrát, aby vše fungovalo stejně jako na papíře. Takže zima bude ještě náročná. Do toho už diskutujeme o úpravách, které budeme dělat v průběhu začátku sezóny. Na tom už se taky nějakou dobu pracuje, hledáme všechny možná řešení, aby vše bylo co možná nejlepší.

Vytisknout

Diskuze: Jak je na tom Toro Rosso s vozem STR12 pro sezónu 2017?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Stoffel Vandoorne se dočkal své velké šance

Lepšího učitele si nemohu přát! Vandoorne doufá v dobrý start své kariéry

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud