Fyzické nároky na piloty F1: jakou kondici mají závodníci?

Jana Šrámková, 29. března 2013, 08:20 Google+

Velká přetížení, vysoké teploty či dehydratace - s tím vším se v kokpitu musejí vypořádat piloti Formule 1. Znamená to pro ně jediné: enormní fyzický i psychický trénink.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 01.04. 22:36) Napište svůj názor
Button, Jenson

Button, Jenson | foto: McLaren

Sdílejte článek

Koordinace, reflexy, mentální síla, ale také přetížení až 5G či extrémní teploty a propocení zhruba tří kilogramů tělesné váhy během závodu - nic, s čím by si pilot F1 neporadil. Ne nadarmo se však říká, že netrénovaný člověk by v monopostu formule 1 zvládl odjet stěží pár kol.

Jezdci formule 1 patří mezi sportovce s nejlepší fyzickou kondicí na světě. Během Velké ceny jejich srdce bije rychlostí v průměru 170 úderů za minutu. Toto číslo vystoupá až na hodnotu 200, což je téměř třikrát více, než už obyčejného muže. Zátěž na srdce je to obrovská a trvá po celou dobu závodu. Proto se dá říci, že v tomto ohledu neexistuje sport, který by se F1 rovnal.

Podobné je to s mozkem. V běžných dlouho trvajících zápasech jako například v tenise, hokeji či fotbale má sportovec příležitost si oddechnout a udělat si přestávku. To u motorsportu neplatí. Od startu až po šachovnicovou vlajku musí být pilot schopen nepřetržité soustředěnosti a to ve vysokých rychlostech a s neustálou hrozbu možné nehody. To by rozhodně nedokázal každý a závodníci usilovně trénují nejen tělo, ale i mysl.

Fyzickou kondici jako závodníci nemají ani mnozí vrcholoví sportovci (foto: Red Bull Racing)

Jako první si důležitost fyzické kondice pravděpodobně uvědomil Ayrton Senna. Ten společně s Michaelem Schumacherem pozvedl cvičení závodníků F1 na zcela jinou úroveň.

Pilot musí být silný a mít svaly, které zvládnou zátěž, jakou 120 minutový závod představuje. Velmi důležitý je krk, který musí vydržet váhu hlavy a helmy. Podle bývalého trenéra Michaela Schumachera váží hlava zhruba 6kg, helma ještě o kilogram více. V zatáčkách potom váha mnohonásobně vzrůstá a vyšplná se až na 40kg. Krční svaly jezdce na to musejí být připraveny, avšak jen těžko se to trénuje. K tomuto účelu byly pro závodníky F1 vytvořeny speciální přístroje, na kterých s helmou na hlavě posilují právě tyto partie.

Kromě svalů je také důležitá stoprocentně přesná a téměř okamžitá reakce. Tu například ukázal Jenson Button během zastávky v boxech při letošní VC Malajsie. V důsledku chyby člověka se rozsvítila zelená. Svítila jen 120 milisekund a Brit už vyrazil zpět na trať. Reflex hodný mistra světa.

Cyklistiku si piloti užívají častěji než jízdu v autě (Lotus F1 Team)

Trénink závodníků kombinuje především běh, plavání, jízdu na kole a posilovnu. A  jak konkrétně to vypadá? Například Fernando Alonso při svém trénování v Dubaji letos v zimě ujel za den 100 km na kole, což mu trvalo 3 hodiny a 38 min. Následoval 16 km dlouhý běh, který zvládl za 1 hodinu a 18 minut. Poté si ještě zašel do posilovny.

Běžně za den závodník ujede 30 mil na kole a uběhne 10 mil. A ačkoliv ne každý z pilotů je fanouškem triatlonu, například Jenson Button je má ve velké oblibě. Je to pro něj forma odpočinku a rozhodně si při nich nevede špatně a sklízí tak úspěchy i mimo okruhy. 

Takže až vám někdo někdy bude tvrdit, že Formule 1 není sport a že závodníci tam jen krouží v autě, dejte jim třeba přečíst tento článek.

Vytisknout

Diskuze: Fyzické nároky na piloty F1: jakou kondici mají závodníci?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 01.04.2013 22:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Red Bull bude muset zabrat, soupeři mu dýchají na záda

Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia MR02

"Vsaďte si na Marussii, že letos získá svůj první bod," nabádá její ředitel

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud