Frank Biela

Daniel Šupa, 7. listopadu 2003, 16:27 Google+

Frank Biela se mezi esa formulových závodů neprosadil, ale stal se jedním z nejúspěšnějších jezdců cestovních vozů a ve vytrvalostních závodech sportovních prototypů patří k nejužší špičce. Jeho závodní kariéra je úzce spjata s ingoldstadtskou továrnou Audi, pro niž sympatický blonďák sbíral vavříny na dvou kontinentech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Motto:
Na Formuli 1 to nestačilo, ale jeho rychlost a pravidelnost ho pasovala do role dvorního pilota továrny Audi.



Od motokáry k formulím…
Německý jezdec Frank Biela nevstoupil do automobilového motoristického sportu jinak, než většina jeho předchůdců, vrstevníků i následovníků. Přesto začal se závody poměrně pozdě. Bylo mu 19 let, když usedl v roce 1983 do závodní motokáry a v debutové sezoně obsadil celkové 4. místo v německém šampionátu.

Ihned však postoupil do vyšší kategorie a malé pneumatiky vyměnil za o několik řádů větší. Sezony 1984 a 1985 setrval v národním mistrovství Formule Ford 1600 s konečným umístěním na čtvrtém a následně pátém místě. Ve své cestě vzhůru pokračoval i v roce 1986, kdy v německé Formuli 2000 skončil už na místě druhém.

Cestovní vozy a spolupráce s Audi Sport…
V následujícím roce 1987 nastal rozhodující okamžik Frankovy kariéry, který předznamenal jeho budoucnost. S vozem Mercedes nastoupil v německém seriálu Deutsche Touren Wagen (DTM), přešel tedy z formulí k cestovním vozům. Rok na to však startoval s oběma konstrukcemi. Kromě jeho aktivity v DTM se soustředil i na národní Formuli 3, avšak ani s formulí a ani s Mercedesem mezi špičku nepronikl.

Na konci roku 1990 však zaujal svými výkony Dr. Ulricha z Audi Sport. V nadcházejícím roce 1991 již startoval, lépe řečeno vítězil, v barvách továrny z Ingoldstadtu. K dispozici měl skvělý vůz se čtyřmi kruhy na masce a označením V8 quattro, díky jehož rychlosti, jízdním vlastnostem, ale i spolehlivosti získal ve své čtvrté sezoně v seriálu první titul šampiona DTM. V roce 1992 patřil znovu do absolutní špičky, ale obhájit předchozí vítězství se mu nepodařilo.

Sezona 1993 skončila dalším Bielovým triumfem v cestovních vozech, ale nikoliv v Německu. Frank přijal angažmá ve francouzském Mistrovství cestovních vozů, kde startoval opět s Audi, ale tentokrát typem 80 quattro.

Po francouzském úspěchu zamířil Biela opět do rodného Německa, kde nastoupil znovu s Audi k novému seriálu, jenž nahradil předchozí DTM. V německém Super Touren Wagen (STW) závodil v roce 1994 s modelem 80 competition. O rok později přišlo Audi s modelem A4, se kterým skončil Frank na celkovém třetím místě, když vyhrál závody v Zolderu a Hockenheimringu. Vítězství získal i v mezinárodním finále národních seriálů STW v Le Castelet.

V roce 1996 zamířil Frank Biela za moře, ale nikoliv za oceán. V britském Mistrovství cestovních vozů startoval opět s vozem Audi specifikace A4 quattro. Při své první sezoně na britských ostrovech se stal britským šampionem a o rok později skončil na místě druhém.

Sportovní prototypy a opět s Audi…
Jak jsem předeslal výše, rozdíly mezi formulovými a cestovními vozy se prolínají u sportovních prototypů, a to byla výhoda, ze které mohl Frank Biela díky svým zkušenostem těžit maximum. Němec nesl po 7 let standardu ingoldstadtské automobilky a s nespornými úspěchy. Nebylo proto divu, že si ho Audi Sport vybralo jako jednoho z pilotů do připravovaného projektu Le Mans. Pro debut v roce 1999 připravovalo Audi dva typy sportovních prototypů. Otevřený speciál Audi R8 a kapotovaný Audi R8R se kterým startoval i Frank Biela. Vůz R8R dával vzpomenout zašlou slávu sportovních prototypů a jejich soubojů 60. až 80. let 20. století, ale na sesterský vůz nestačil. Frank skončil až na místě třetím a to byla labutí píseň modelu R8R.

Sezonu 2001 zahájil Frank druhým místem v závodě v Dallasu, týmovým kolegou mu byl Emanuelle Pirro. Při 12 hodinovém závodě v Sebringu doplnil dvojici Kristensen, ale na vítězství to nestačilo. Trojice Aiello / Alboreto / Capello s druhým Audi vyšla ze vzájemného měření sil vítězně.
Startu stříbrných Audi v Le Mans však předcházela tragická nehoda Michele Alboreta, který při testu připravovaného vozu Audi R8 na německém okruhu Lausitzring zahynul. Vedení Audi dlouho zvažovalo start v nejtěžším vytrvalostním závodě světa, ale nakonec dva speciály do Le Mans odcestovaly s tím, že tým bude závodit na počest italského expilota Formule 1. Při třetím startu ve Francii dokázal Biela s Pirrem a Kristensenem zvítězit, přičemž další vůz skončil na místě druhém.
Také v tomto roce se tým Audi účastnil seriálu ALMS a přesto, že byl Biela polovinou posádky s největším počtem bodů, šampionem byl vyhlášen týmový kolega Emanuelle Pirro. Seriál ALMS hodnotil jezdce samostatně, nikoliv dle posádky a při shodném počtu získaných bodů rozhodovaly poměry dle času stráveného na trati a jednotlivých umístění.

V roce 2002 se Biela plně soustředil na americký vytrvalostní seriál American Le Mans Series, kde startoval pouze s polotovárním vozem Audi R8 týmu Joest Racing. Frank skončil při deseti startech vždy v Top 10, připsal si 3 vítězství na okruzích Mid Ohio, Laguna Seca a Miami. S 209 body obsadil celkovou třetí pozici v hodnocení jezdců.
Tovární tým svoji podporu programu vytrvalostních vozů zaměřil na jediný závod roku, a to na tradiční závod v Le Mans. Jeho tři posádky obsadily první tři místa a Frank Biela spolu s Tomem Kristensenem a Emanuellem Pirem zvítězil již potřetí v řadě za sebou.

Sezona 2003 znamenala konec tovární účasti Audi, ale vozy R8 provozovala i nadále stáj Joest Racing, v jejichž barvách startoval i Frank Biela s týmovým kolegou Marcem Wernerem. V nejsilnější kategorii seriálu ALMS LMP900 oba jezdci triumfovali a díky změněnému pravidlu byli vyhlášeni letošními šampiony. Po tvrdém boji porazili expiloty Formule 1 JJ Lehta a Johnnyho Herberta s identickým Audi R8 týmu ADT Champion, přesněji řečeno finského jezdce, neboť tem měl na svém kontě více bodů..
Jak prohlásil Frank před závodem 24 hodin v Le Mans, tak se i stalo. Zkušený německý jezdec tvrdil, že pouze technické problémy továrních prototypů Bentley mohou přinést vítězství vozům Audi R8. Vozy Bentley skutečně Le Mans 2003 ovládly a jejich posádky nedaly soupeřům šanci, ale na letošní vystoupení nebude Frank Biela vzpomínat zvláště rád, neboť musel s kolegy Salem a McCarthym odstoupit jen po 4 hodinách závodu pro banální problém. Jejich vozu došel benzín. Ať už to bylo špatným čidlem a nebo údajným uzavřením cesty k boxům pomalejším vozem, letošní francouzský závod znamenal pro německého jezdce zklamání.

S návratem továrny Audi do DTM se navrátil do tohoto německého seriálu cestovních vozů i dvorní tým ingoldstatského výrobce Joest Racing a s ním i Frank Biela. Sezona 2004 se tedy nese v duchu návratu, neboť Frank tu v roce 1991 triumfoval a jak jinak, než s Audi.

Kariéra chronologicky:
1983 německé Mistrovství motokár / 4. celkově
1984 německá Formule Ford 1600 / 4. celkově
1985 německá Formule Ford 1600 / 5. celkově
1986 německá Formule Ford 2000 / 2. celkově
1987 DTM
1988 německá Formule 3 a DTM
1990 DTM
1991 DTM / šampion
1992 DTM
1993 francouzské Mistrovství cestovních vozů / šampion
1994 německá STW
1995 německá STW
1996 britská STW / šampion
1997 britská STW / 2. celkově
1998 německé Mistrovství cestovních vozů
1999 Le Mans / 3. celkově
2000 Le Mans / celkový vítěz, ALMS
2001 Le Mans / celkový vítěz, ALMS
2002 Le Mans / celkový vítěz, ALMS
2003 ALMS / šampion


Aktualizováno 30. dubna 2004


...testy jsou nezbytné i u prototypů...

...V Le Mans dosáhl Frank Biela největších úspěchů...

...důvodů k úsměvu bylo zatím dost...

Vytisknout

Diskuze: Frank Biela

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Manning druhým jezdcem týmu Ganassi pro rok 2004 - anotační foto

Manning druhým jezdcem týmu Ganassi pro rok 2004

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud