Spa-Francorchamps z pohledu Kimi Räikkönena a Vettelova inženýra

Robert RoBertino Pavelka, 24. srpna 2016, 15:30 Google+

O belgickém okruhu se hovoří jako o klasické trati, i když z ní zbyla vlastně pouhá polovina. Už dříve jsme psali o místech, kterými už závodní vůz nejspíš nikdy neprojede. Zůstane jen vzpomínka a nostalgické záběry z dávných ročníků.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 25.08. 10:19) Napište svůj názor
Pověstná Eau Rouge je výzvou pro každého pilota

Pověstná Eau Rouge je výzvou pro každého pilota | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Trať v ardenském pohoří však na své přitažlivosti nijak neztratila, zejména proměnlivé podnebí a značné převýšení dělá z trati zajímavý okruh. A jak jednou prohlásil Jacques Villeneuve - kdo neprojede Eau Rouge na plný plyn, ten nikdy nepoznal, co to je adrenalin a opojení rychlostí.

Pro piloty v letošním roce znamená Belgie první zástávku po letní pauze. O významu prvního závodu po přestávce se píše dnes a denně, proto si poslechněme závodního veterána Kimi Räikkönena, jak se na trať dívá on.

"Je to starý, tradiční okruh, rozložený na kopcích, takže se jezdí nahoru a dolů. Čím se odlišuje mnohem víc od ostatních tratí, které se mnohdy nalézají uprostřed ničeho. Před pár lety se tu mírně změnila poslední šikana, ale na atraktivnosti trati to nic nemění. Podmínky tu bývají mnohdy hodně obtížné, ale obvykle se tu velice dobře předjíždí, což vítají jak piloti, tak diváci. V televizi to tak nevypadá, ale z kokpitu nebo z tribun u trati je dobře vidět, jak strmá je na některých místech dráha," vyjádřil se o okruhu Spa-Francorchamps Iceman Kimi Räikkönen.

img-responsive

Kimi Räikkönen při kvalifikaci na GP Belgie 2015 | foto: Scuderia Ferrari

"Okruh je náročný především z meteorologického hlediska. Počasí se často mění, vzpomínám si, že v minulosti nad částí trati pršelo a jinde zase svítilo slunce. Je třeba být důrazný ve strategii, zejména ohledně pneumatik," popisuje situaci Vettelův závodní inženýr Riccardo Adami.

"Také povaha Spa je rozličná. Prostřední sektor je pověstný rychlými zatáčkami, zatímco první a poslední má dlouhé rovinky, kde dominuje maximální rychlost. Proto je vždy velice obtížné najít správné nastavení křídel, aby měla odpovídající účinnost v prvním a posledním sektoru, ale aby zase neohrozila chování vozu v druhém sektoru. Nesmírně důležitý je tu brzdný systém, i když není extrémně namáhán. Významnou roli hraje zejména v poslední šikaně při kvalifikaci: Pilot sem dorazí takřka bez dechu, snaží se jít na brzdy co nejpozději - buď tu vydělá pár desetin nebo si zkazí celé kvalifikační kolo. 

Hodně důležité je také nastavení pohonných jednotek, protože se tu hodně času tráví jízdou pod plným plynem, také pro ERS - je třeba dojít ke správnému kompromisu pro ono jedno důležité kolo. Zásadní, alespoň v minulosti to tak bylo, je vlásenka Eau Rouge, musí se jezdit prakticky naplno. Dochází tu k jednomu z největších přetížení, ať ve svislém či vodorovném zrychlení, pohybuje se až kolem 4G. Pro piloty je to opravdu velmi náročné, protože když tuto hranici překročí, projede prakticky tento úsek bez dechu," dodává Adami.

Vytisknout

Diskuze: Spa-Francorchamps z pohledu Kimi Räikkönena a Vettelova inženýra

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 25.08.2016 10:19 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ross Brawn se pustil do srovnávání F1 a válečného mistrovství

Formule 1 a válečná strategie - co mají společného? Dočtete se v nové Brawnově…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud