Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti: Rosberg zaslouženě na čele, Massa 336,9 km/h

Hamilton, Lewis

Hamilton, Lewis | foto: Daimler AG

AUSTIN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jakých maximálních rychlostí v různých částech Okruhu Amerik během kvalifikace dosahovali?

První sektor patří mezi piloty k těm nejoblíbenějším - po prudkém stoupání vzhůru o 40 výškových metrů do ostré levotočivé zatáčky přichází na řadu velmi rychlá druhá zatáčka a sekce  Maggots - Becketts Chapel okopírovaná ze Silverstone.

Před brzděním do sedmé zatáčky začíná druhý sektory. Po osmé zatáčce se opět jede chvíli naplno, zbývají v něm dvě ostré levotočivé zatáčky a jedna 1090 metrů dlouhá rovinka s DRS zónou.

Třetí technický sektor začíná za 12. zatáčkou, jeho úvod s pomalými připomíná závěrečnou část z Hockenheimringu. Pravotočivé zatáčky 16 - 18 se projíždějí jako jedna rychlá, kolo uzavírají středně rychlá levá a pomalá 20. zatáčka vedoucí na cílovou rovinku s DRS zónou.

Blíže jsme se okruhu věnovali v jeho rozsáhlém technickém představení zde.

mapa
Mapa okruhu Circuit of the Americas v americkém Austinu (zdroj: FIA)

Rosberg letos podeváté porazil Hamiltona a těší se z dalšího pole-position své kariéry. Za zmínku stojí jistě i to, že jeho čas byl o 0,271 s rychlejší než loňský Vettelův, tehdy navíc s většími motory a vyšším přítlakem. Podle sportovního ředitele Paula Hemberyho jsou letošní pneumatiky přeci jen o něco měkčí než loni, týmy navíc z letošních optimalizovaných vozů ke konci sezóny dokážou vyždímat více výkonnosti.

Nico byl tentokrát rychlejší v prvních dvou sektorech, ve třetím měl o 15 tisícin sekundy navrch jeho týmový kolega trápící se s levou přední brzdou (bylo o 100 °C studenější). Němcovi se navíc na rozdíl od něj povedlo dát dohromady ideální kolo - Hamilton mohl být o 0,167 s rychlejší. I tak by ale na Rosberg stále před 2 desetiny sekundy ztrácel.

Druhé nejrychlejší auto mají v Austinu Williamsy, Bottas byl ale ještě o půl sekundy pomalejší ne lídr šampionátu s druhým Mercedesem. Massovi byl poměrně vyrovnaným soupeřem Ricciardo, za bojuje ve vyrovnaném souboji Alonso s McLareny.

Parádní výkon předvedl Sutil, který Sauber poslal letos poprvé do Q3, když ke konci prostřední části vystrnadil Maldonada. Ten ale udělal chybku v posledním sektoru, jinak mohl být o 0,163 s rychlejší a startovat z páté řady on. Oba budou těžit z trestu Buttona, který se kvůli výměně převodovky propadne na 12. pozici.

q-nej-sektory
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich teoretického součtu

V oblasti maximálních rychlostí konkurenci drtí Mercedesy, které obsadily prvních 8 míst. Tu nejvyšší dosáhl v Q1 Massa, jemuž komisaři naměřili na dlouhé rovince 336,9 km/h. Bottas byl v Q3 jen o 1,3 km/h pomalejší, krom Williamsů už nikdo jiný 335 km/h nepřekonal.

Alonso prozradil, že jeho Ferrari trochu ztrácelo v oblasti výkonu, protože se rozhodli použít starší pohonnou jednotku. V Maranellu silně zvažovali nasazení šesté sady a start z boxové uličky jako to udělal Red Bullu u Vettela, nakonec se však rozhodli raději obětovat výkon, aby nemuseli dohánět pozice na trati. Španěl má ale ještě jeden dobrý motor, který si šetří až na dvojnásobně bodobané Abú Zabí.

Force India možná mohla zvolit trochu více přítlaku pro dosažení rychlejšího času na kolo - Pérez byl na rovince sice 4. nejrychlejší, ale zajel až 12. čas. Týmy obecně volí o něco nižší než optimální přítlak kvůli tomu, aby v průběhu velké ceny mohly soupeře předjíždět.

Vettel se v Q1 moc nesnažil, stačilo mu odkroužit pohodlně jedno pomalejší kolo, aby splnil limit 107 % potřebný pro účast v závodě - komisaři totiž Red Bullu hrozili, že pokud vynechají kvalifikaci, nemusí ho do velké ceny připustit. Red Bully jezdí s vyšším odporem než ostatní, což dokládá Ricciardo, jenž byl na rovince nejpomalejší - o 11,4 km/h méně než Massa.

S přítlakem na tom jsou ale jinak velmi dobře, jak jde vidět např. z druhé nejvyšší rychlosti dosažené za zatáčkou č. 6 - více tam jel pouze Hamilton s Mercedesem.

q-max-rychlosti
Přehled maximálních rychlostí v jednotlivých sektorech a na tzv. "speed trapu"

Pneumatiky a strategie
Termální degradace bude v závodě klíčovým faktorem, což otevírá několik odlišných přístupů ke strategii. Většina týmů bude zřejmě stavět dvakrát, i když "sprint" strategie o třech zastávkách je papírově dokonce rychlejší - vyzkouší ji Vettel?

Nejrychlejší strategie: start na měkkých, přezutí ve 14. kole a v 35. kole na středně-tvrdé. Pro jezdce mimo první desítky, kteří začnou na středně-tvrdé směsi, je téměř stejně rychlá strategie s přezutím na měkké v 22. kole a na středně-tvrdé v 36. kole. Dlouhý první stint na středně-tvrdých pneumatikách je výhodný pro získání pozic na trati v úvodní části.

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu