Toro Rosso představuje nový monopost STR9

Petr Hlawiczka / iM2, 27. ledna 2014, 17:30 Google+

Toro Rosso dnes v boxové uličce v Jerezu světu představil svůj nový monopost STR9, s nímž bude o vítězství bojovat v letošní sezóně Formule 1.

Počet komentářů:  34 komentářů (Poslední 28.01. 13:39) Napište svůj názor
Toro Rosso

Toro Rosso | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Toro Rosso zůstává u podobného zbarvení jako loni, špička nosu je protáhlá k zemi, podobně jako například u Williamsu či Sauberu. Stáj z Faenzy letos přechází z atmosférických V8 motorů Ferrari na přeplňované V6 Renaultu.

"Sezona 2014 bude zajímavá z několika úhlů pohledu. Bude to rok plný nových strategií a nápadů. Museli jsme vymyslet nový design vozu i bočnic a také nová křídla. Ještě nikdy předtím jsme nezačali s designem vozu tak brzy," uvádí šéf týmu Franz Tost.

"Bočnice jsou větší než dříve, protože jsme museli najít dodatečný prostor pro chladiče. Tým odvedl skvělou práci, když je dokázal do bočnic umístit bez ztráty aerodynamického výkonu. V posledních týdnech jsme na STR9 pracovali tak tvrdě jako nikdy před tím. Tým zůstával v továrně do 2 hodin do rána, aby zvládl připravit auto, ale nakonec se nám to povedlo," vysvětluje Tost.

str9

"Soustředili jsme se hlavně na aerodynamiku. Toto oddělení jsme chtěli posunout dopředu a učinit jej konkurenceschopnějším. V předešlých 6 měsících jsme se soustředili na posílení oddělení aerodynamiky. Značně se rozšířilo, máme teď k dispozici spoustu lidí se zkušenostmi z F1. Letos přijdou další lidé a řekl bych, že nás v garáži čeká hodně práce," pokračuje technický ředitel James Key.

Vývoj jde pomalu, ale postupem začíná oddělení aerodynamiky odpovídat týmu této velikosti a týmu s tímto rozpočtem. Byl to velký projekt, při kterém hodně pomohl Brendan Gilhome. Ten se stal vloni v červnu, kdy přišel do Bicesteru, novým šéfem aerodynamiky. Učinili jsme velký pokrok, z vozu 2013 jsme se snažili použít co nejvíc.

Změna dodavatele motoru je pro obě strany krokem do neznáma. Musíme se sehrát. Renault nám od začátku poskytuje velkolepou podporu. Pravidelně jsme od nich dostávali informace o vývoji motoru, díky nim jsme mohli přizpůsobovat i my svoje vlastní tempo. Renault nám hodně pomohl i s tím, že pochopil, že si musíme vybudovat kompletně nový vztah." 

nos
Detail nosu (foto: Scuderia Toro Rosso)

Toro Rosso také od letoška odebírá převodovku od Red Bullu: "To dává smysl, patříme jednomu vlastníkovi. Od letoška navíc používáme stejný motor jako Red Bull. Situaci to ulehčuje, zvláště při zavedení takto odlišných pravidel. Zbytek auta ale je pouze v režii Toro Rosso. 

Instalace motoru byla výzvou! Člověk musel dávat hodně pozor na chlazení. I proto vypadají letošní auta v některých částech značně odlišně. Je možné, že některé části vozu se na pohled zvenku nezdají moc rozdílné, avšak pod kapotou se loňský a letošní stroj dost liší. Tomu jsme museli přizpůsobit aerodynamiku. 

V roce 2013 jsme měli rychlejší auto, než o čem vypovídá bodový stav na konci roku. Pokud se podíváte na rychlost v závodech, tak zjistíte, že jsme z ní vždy nevytěžili maximum. Letos chceme tuto situaci zlepšit," dodává Key.

 

str9
Toro Rosso STR9 s podobně řešeným nosem jako včera představený Sauber
(foto: Scuderia Toro Rosso)

Před letošní sezónou získala významné posily: hlavního závodního inženýra Williamsu Xeviho Pujolara, provozního šéfa Mercedesu Brendana Gilhoma, aerodynamiky Matthewa Schofielda (z McLarenu), Davida Felappiho (z Force Indie), Frederica Launoye (z Lotusu), Paula Smarta (z Ferrari) a specialistu na superpočítače Raffaela Boschettiho (také z Ferrari).

str9
Toro Rosso STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)

Vůz obsahuje poměrně jednoduché přední křídlo, vstupní otvory bočnic jsou menší než u McLarenu, ale větší než u Ferrari. Vpředu je zavěšení typu push-rod, vzadu pull-rod. Přívod vzduchu k brzdám je realizován bez brzdových kanálků.

Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota je trojúhelníkový, loní byl oválný (viz srovnávací foto níže). V centrální 20cm široké neutrální zóně nad difuzorem a jedinou koncovkou výfuku se nachází agresivně tvarované křidélko.

str8-str9
Srovnání loňského a letošního vozu Toro Rosso (foto: Scuderia Toro Rosso)


Fotografie najdete pod článkem, snímek ve velkém rozlišení mezi tapetami.

Vytisknout

Diskuze: Toro Rosso představuje nový monopost STR9

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 28.01.2014 13:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 34 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Surtees, John

John Surtees: Jediný šampion na šesti kolech

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud