Skutečně je Ralf Schumacher viníkem nehody?

Na tuto otázku není pravděpodobně jednoznačná odpověď, ale traťoví komisaři ji již našli.

Každý kdo viděl startovní manévr dnešní GP Německa a následující horké chvilky 17 jezdců startovního pole má asi na věc případné viny svůj vlastní názor. Záměrně jsem uvedl 17 jezdců, neboť pouze raketově startující Montoya a oba piloti stáje Renault neměli se vzniklou kolizí problémy.

První reakce asi byla ta, že za viníka byl označen Rubens Barrichello, jenž nenechal kolem svého vozu proklouznout Raikkonena. Pozdější zpomalené záběry z horních kamer však ukázaly, že Brazilec byl sevřen do kleští dvěma zbývajícími aktéry.

Příznivci Ferrari budou vinit Schumachera a Raikkonena, fanoušci McLarenu zase Barrichella a Schumachera a ti, kteří by měli rádi z R. Schumachera mistra světa asi Barrichella a Raikkonena.

Na druhý pohled bylo jasné, že Ralf tlačil Barrichella co nejvíce ke krajnici, ale tam již byl v tu chvíli velmi rychlý Raikkonen. Brazilec neměl možnost uhnout a zablokoval kola, na odvrácení kolize však již bylo příliš pozdě.

Z tohoto pravděpodobně vyšli i důslední traťoví komisaři a překvapivě penalizovali domácího Ralfa pro příští závod posunem na startu o 10 míst dozadu. Tým BMW Williams se proti rozhodnutí okamžitě odvolal a případ se bude řešit u zeleného stolu.

Z třetího pohledu a s odstupem času však vypadá situace poněkud jinak. Ralf neměl na méně pogumované straně trati vydařený start a viděl v zrcátcích Barrichella na ideální stopě. Po Severní zatáčce následuje dlouhá rovinka a aby ho Brazilec nemohl ohrozit, bylo mu jasné, že ji musí projet co nejrychleji, tedy si ji co nejvíce narovnat, tedy najet do ní pokud možno co z vnější strany.

Plynule přesunul svůj modrobílý FW25 k Barrichellovi, jenž mírně uhnul doleva a pokračoval k zatáčce již v přímém směru, přičemž tam nechal pilotovi Ferrari dostatek místa. Kámen úrazu však byl v tom, že Ralf s největší pravděpodobností neviděl ve svých miniaturních zrcátcích na krajnici balancující McLaren Raikkonena. Fin chtěl za každou cenu využít vydařeného startu a poslal vůz do pomalu se uzavírající vnější stopy. Barrichellovi nechal Němec místa dostatek, ale pro dva vozy to již bylo přece jen málo.

Skutečně tak nese celou vinu za nebezpečnou havárii, v jejímž důsledku skončilo 5 vozů mimo trať a Wilson jen o několik kol později v boxech Ralf Schumacher? Troufám si říci, že po vyprchání veškerých emocí lze vidět v dnešní kolizi jen souhru faktorů, které u závodů Formule 1 mohou končit i nehodou a odstoupením aktérů.

Zvykli jsme si, že se v F1 většina věci dramatizuje, ale osvědčené přísloví „Všeho s mírou“, by v tomto případě dle mého názoru neškodilo. Na druhou stranu bych si nepřál, aby někdo nabyl dojmu, že mám představu o F1 jako o volném ringu! Penalizace tohoto typu by se však měly udělovat za tak nebezpečné manévry, jako když Senna vytláčel svého soka Prosta na betonovou zeď a nebo za nečistý boj Michaela Schumachera s jezdci Williamsu v roce 1996 a 1997 při boji o titul mistra světa. V těchto příkladech k tomu totiž došlo záměrně a cíleně…

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu