LE MANS: Porsche v zajetí čísel - díl 1.

iMotorSport.cz, 6. června 2017, 17:00 Google+

Za celou dobu závodní historie Porsche slavily vozy této německé značky v legendárním závodě 24 hodin Le Mans rekordních 18 vítězství. Připomeňme si zajímavé milníky vytrvalostních vozů Porsche v několika číslech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Porsche 919 Hybrid posádky Marc Lieb, Neel Jani, Romain Dumas projíždí vítězně cílem závodu 24 hodin Le Mans v roce 2016

Porsche 919 Hybrid posádky Marc Lieb, Neel Jani, Romain Dumas projíždí vítězně cílem závodu 24 hodin Le Mans v roce 2016 | foto: Porsche

Sdílejte článek

1 - Historicky první jízda prototypu Porsche 919 Hybrid se uskutečnila na zkušební dráze ve Weissachu dne 12. června 2013. Za volantem tehdy seděl Timo Bernhard. Trvalo dalších 76 týdnů, než tento vůz (samozřejmě dále vyvíjený) projel poprvé vítězně cílem závodu 24 hodin Le Mans.

3 - Celkem tři Hollywoodské hvězdy se v Le Mans představily ve vozech Porsche. Poprvé to bylo v roce 1971, kdy se na filmovém plátně Steve McQueen proháněl v Porsche ve slavném filmu Le Mans. Podruhé to bylo v roce 1979, kdy Paul Newman, tentokrát ve skutečném závodě, získal v Le Mans druhé místo. Třetí hvězda Hollywoodu se jmenovala Patrick Dempsey. Ten vyrovnal výkon Paula Newmana, když v roce 2015 dojel druhý v amatérské kategorii LMGTE.

3,2 - Tolik času v hodinách stráví průměrně každý z pilotů Porsche v průběhu zdejší čtyřiadvacetihodinovky v péči fyzioterapeutů nebo na masérském stole.

4 - Tolik členů měla oficiální delegace Porsche LMP, která se přijela podívat na závod 24 hodin Le Mans 2013. Postřehy a poznatky, které si tato čtveřice odnesla, byly využity pro sestavení organizační struktury týmu, který se o rok později postavil na startovní čáru vytrvalostního mistrovství světa.

5 - Takový byl počet členů týmu v roce 2011, kdy Fritz Enzinger položil úplný základ týmu Porsche LMP. Od roku 2015 čítá tým Porsche LMP celkem 260 členů, z nichž 160 jsou techničtí inženýři.

img-responsive

Fritz Enzinger, víceprezident programu LMP Porsche AG | foto: Porsche

8 - Tolik energie v Megajoulech smí vozy Porsche využít ke svému pohonu v průběhu jednoho kola závodu v Le Mans. Technické předpisy dělí závodní prototypy do několika skupin právě s ohledem na množství spotřebované energie. Porsche od počátku staví prototyp 919 Hybrid v této energetické třídě.

10 - Přesně v 10:00 hodin dne 20. června 2015 vyjel Neel Jani ke svému rekordnímu kolu v Le Mans. Dosáhl času 3:16,887 min, a tuto hodnotu doposud nikdo nepřekonal.

12 - Tolik mužů čítala stavební četa, která 23. května letošního roku, téměř 4 týdny před závodem, začala stavět za garáží Porsche dvoupodlažní zázemí týmu Porsche LMP. O týden později, 30. května dorazil konvoj osmi kamionů, v jejichž útrobách byly závodní prototypy a veškeré potřebné vybavení pro fungování celého týmu. 1. června bylo veškeré týmové zázemí Porsche plně funkční.

14 - Tolik gigabajtů dat odešle každý prototyp Porsche 919 Hybrid do boxů během celého závodu 24 hodin Le Mans.

15 - minut před závodem v Silverstone 2014 řekl týmový šéf Andreas Seidl do týmové vysílačky památnou větu: „Je to jen malý krok pro lidstvo, ale zároveň obrovský skok pro Porsche - na startu máme dva vozy LMP1!“

19,9 - Tolik kilogramů váží jedno kompletní kolo. Mechanik Rainer Mühlhäuser dokáže jednou rukou opotřebované kolo sejmout s vozu a zároveň druhou rukou nasadit nové. Tento jeho impozantní výkon z prvního závodu Porsche v Silvestone 2014 se doteď ostatní snaží napodobovat.

20 - Po tolika hodinách závodu v roce 2014 si ke svému poslednímu stintu sedl za volant prototypu Porche 919 Hybrid Mark Webber. Po dalších 20 minutách mu selhal spalovací motor a jezdec dojel do boxů na elektrický pohon. Po dalších 20 minutách selhala u druhého prototypu 919 Hybrid převodovka.

20:32 - V tolik hodin dne 9. prosince 2013, tedy za úplné tmy, vyjel Mark Webber ke svému vůbec prvnímu zkušebnímu kolu v prototypu Porsche LMP1 a to na okruhu Portimao, kde doposud vůbec nejezdil. Při tomto testu se naplno projevily vývojové těžkosti v podobě silných vibrací spalovacího motoru V4. V období Vánočních svátků byl tento problém vyřešen.

25 - Tolik svíček sfoukl na narozeninovém dortu Brendon Hartley dne 10. října 2014 při tréninku ve Fuji. Tým vystrojil mladému Novozélanďanovi hezkou oslavu včetně dárků, ale bohužel se přesně o celý měsíc unáhlil.

30 - Přesně tolik zastávek k doplnění paliva je u každého vozu Porsche 919 Hybrid naplánováno pro letošní závod 24 hodin Le Mans. Každá třetí zastávka bude spojena s výměnou pneumatik.

54 - Kol trvala nepřetržitá jízda Romaina Dumase v noční části závodu v Le Mans 2016. Dumas vyjel v čase 00:13 hodin a v čase 03:38 z vozu vystoupil. Byl to nejdelší stint, který kdy zajel jakýkoli z jezdců Porsche na této trati. Jeho délka byla zaviněna dlouhým výjezdem safety caru. Mimochodem Romain Dumas ve voze strávil čas, který se rovná dvěma průměrným závodům F1.

60/40 - Přibližně 60% elektrické energie prototypu Porsche 919 Hybrid se získá rekuperací z předních brzd, zbylých 40% dodává turbína umístěná ve výfukovém potrubí spalovacího motoru. Porsche 919 Hybrid je jediný vůz, jehož hybridní pohonné ústrojí je konstruováno tak, že elektrickou energii získává nepřetržitě a ne jen z rekuperace při brzdění.

65 - Tolik členů čítá operativní tým Porsche LMP při 6 hodinovém závodě. V Le Mans tento počet vystoupá na 90.

100 - Na tolik procent byly otevřeny škrticí klapky ve spalovacím motoru v závěrečném závodě v Bahrajnu 2015. V prototypu posádky Timo Bernhard, Mark Webber, Brendon Hartley došlo ke zlomení táhel jejich ovládání, ale mechanici pomocí kleští a izolační pásky zafixovali jejich polohu tak, aby spalovací motor mohl i nadále pracovat, byť jen v režimu na plný plyn. O ostatní se postarali inženýři, kteří z boxové zídky „na dálku“ ovládali řídící jednotku a mapování tak, aby vůz byl schopen další jízdy. Díky této improvizaci projela posádka Bernhard, Webber, Hartley cílem a mohla se radovat ze zisku mistrovského titulu.

239 - V tomto kole závodu na okruhu v Sao Paulu, bylo to 30. listopadu 2014, utrpěl Mark Webber nejhorší havárii za celou svou dlouhou závodní kariéru.

248 - Po ujetí tohoto počtu kol ve stejném závodě získal Neel Jani pro Porsche 919 Hybrid první vítězství.

395 - Tolik kol odkroužila trojice Earl Bamber, Nico Hülkenberg, Nick Tandy v Le Mans v roce 2015. Žádný z nich doposud v Le Mans nejel a tak se jezdci dohodli, že si pojedou své tempo, nebudou nijak riskovat a budou se snažit vyvarovat jakémukoli možnému problému. Tento plán vyústil v první vítězství Porsche od roku 1998.

397 - Tolik kol je maximum, které bylo kdy odjeto v historii závodu 24 hodin Le Mans. Tohoto milníku dosáhlo v roce 2010 ve voze Audi trio jezdců Timo Bernhard, Romain Dumas, Mike Rockenfeller, kteří všichni prošli juniorským výcvikovým programem Porsche.

400 - Tolik koňských sil poskytuje elektromotor hybridního systému Porsche, který pohání přední nápravu. Pohod není trvalý, ale připojuje se na pokyn jezdce. Při jeho činnosti je z vozu Porsche 919 Hybrid regulérní „čtyřkolka“.

500 - To je výkon (v koňských silách), který poskytuje malý kompaktní přeplňovaný zážehový V4 spalovací motor. Tento výkon je trvale přenášen na zadní nápravu prototypu Porsche.

1900 - V tomto roce spatřil světlo světa první hybridní vůz Porsche. Vůz „Semper Vivus“ (v překladu „vždy živý“) byl vybaven dvěma elektromotory umístěnými po jednom v každém hnacím kole, které pracovaly s napětím 90 V. Ty odebíraly elektrickou energii z akumulátoru, který byl dobíjený dvěma dynamy poháněnými spalovacím motorem. O rok později vůz Lohner Porsche, který byl vývojovou verzí Semper Vivus, získal prvenství v kategorii elektromobilů v jízdě na vrchol obávaného Semmeringu. Po tomto triumfu Porsche vyrobil malou sérii dvoumístných elektrických automobilů.

img-responsive

Semper Vivus - první vůz Porsche s hybridním pohonem | foto: Porsche

22984 - Tolikrát došlo ke změně převodového stupně v převodovce prototypu Porsche 919 Hybrid při jeho vítězné jízdě v závodě24 hodin  Le Mans 2016.

62000 - Množství elektrické energie v kWh, kterou vyprodukovaly společně oba dva hybridní systémy (rekuperační a výfukový) při ujetí 321000 km. To je vzdálenost, kterou doposud oba prototypy Porsche 919 Hybrid ujely v závodech i při testování. Takové množství energie by stačilo pokrýt celoroční spotřebu elektrické energie pro 15 čtyřčlenných rodin.

120000 - Tolikrát za minutu se otočí turbína výfukového generátoru. Ta je, na rozdíl od turbodmychadla, vybavena technologií VGT, která zajišťuje dostatečnou rychlost otáčení i ve chvíli, kdy spalovací motor nepracuje na plný výkon.

128000 - Tolik kilometrů najely prototypy Porsche 919 Hybrid od začátku roku 2014 až do konce května 2017 během všech absolvovaných závodních víkendů (počítáno včetně volných tréninků a kvalifikací).

193000 - Tolik kilometrů urazily od roku 2013 prototypy Porsche 919 Hybrid v rámci samotného testování.

243000 - Tolik bezproblémových kilometrů absolvovala jedna jediná specifikace vodního čerpadla chladicího systému, než došlu k jejímu náhlému selhání v závodě 24 hodin Le Mans 2016. To se stalo ve 23:13 hodin v noci. V čase 01:56 hodin se trojice Bernhard, Hartley, Webber vrátila po opravě zpátky do závodu, ale v té době již ztrácela 39 kol na vedoucí vůz.

Google+ Vytisknout

Diskuze: LE MANS: Porsche v zajetí čísel - díl 1.

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Marco Wittmann si na Norisringu počínal tvrdě, za což bude v Moskvě penalizován

Wittmann se na startu v Moskvě propadne díky svému počínání na Norisringu

Paffett, Gary

DTM: Onboard video z nehody Paffeta a Rockenfellera, který si z ní odnesl zlomeninu

Maxime Martin zvítězil v nedělním závodu na Norisringu

Norisring: Druhý závod přerušila velká nehoda, vítězí Martin

Bruno Spengler získal vítězství po 4 letech

Norisring: Spengler získává vítězství po čtyřech letech!

Robert Wickens v boxech

Wickens: Audi mělo na Lausitzringu mnohem širší rozsah v oblasti zastávek v boxech

Edoardo Mortara se letos zatím po stránce výkonů hledá, dokáže brzy najít správné nastavení svého Mercedesu AMG C 63 DTM?

Mortara srovnává Audi a Mercedes v DTM - jsou to jiné světy

Aikido Toyoda, president Toyota Motor Corporation

LE MANS: Nečekané osobní prohlášení presidenta společnosti Toyota pana Aikida Toyody

reklama
reklama

Doporučujeme

Edoardo Mortara nezažívá snový start u Mercedesu

Mortara se v Mercedesu AMG C63 DTM zatím dobře necítí, co musí zlepšit?

Čtěte dále

Nejčtenější články

reklama

Zprávy odjinud