Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. července 2017, 17:14 Google+

Automobilka Tatra toho za svou historii již stihla vyrobit opravdu mnoho. Od prvního automobilu ve střední Evropě, přes prototypy revolučních tanků, hasičské speciály až po moderní obrněná a bojová vozidla. Věděli jste však, že ve svém repertoáru měla i automobily určené k jízdě po kolejích? Navíc byly tyto drezíny ve službě až do sedmdesátých let.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra 15/52

Tatra 15/52 | foto: amcars.cz

Sdílejte článek

Prakticky po celé období 19. století a první polovinu století 20. byla železnice jediným dopravním prostředkem umožňujícím hromadnou dopravu lidí na větší vzdálenosti. K přepravě menšího počtu lidí, či obsluhy železnice, však vznikaly i menší kolejové dopravní prostředky, zvané drezíny. Ty byly dlouho poháněny pouze fyzickou silou, což se však změnilo s rozvojem automobilů.

Když tedy nadešla vhodná doba pořídit motorizované drezíny i pro železnici v Československu, vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení, které vyhrála Tatrovácká motorová drezína T15, která vycházela z osobního automobilu T11.

Výroba drezín T15 byla rozdělena na dvě části. V té první byly vyráběny drezíny T15/30, které se vyznačovaly tatrováckým motorem T30 o výkonu 17.6 kW (24 koní). Tato verze byla vyráběna v letech 1932 až 1938. Poté však nastala výrobní přestávka.

Druhá varianta vznikla v roce 1944, tentokrát již s označením Tatra T15/52, které odkazovalo na použití motoru Tatra 52, který disponoval výkonem 22 kW (30 koní). Prvních 12 kusů bylo vyrobeno ještě pro protektorátní železnice a od staršího typu se vzhledově nikterak neodlišovalo.

V poválečném období, konkrétně mezi lety 1947 až 1952, nastala další vlna výroby. Tato vozidla se však již na první pohled odlišovala maskou s žebrováním, která pocházela z osobního vozu Tatra 57. 

Všechny tyto vozy disponovaly čtyřmístnou (DM4), nebo šestimístnou (DM6) karoserií, plochým vzduchem chlazeným motorem, převodovkou se dvěma rychlostmi vpřed i vzad, ruční brzdou na přední kola, nožní brzdou na přední kola a speciálním únikovým oknem ve střeše pro případ nehody.

Karoserie Tatrovek byla, jak bylo na tuto dobu zvykem, vyrobena ze dřeva a pokrytá ocelovými plechy. Pokud však došlo k poškození karoserie / při opravě bylo zjištěno její poškození, byly dřevěné karoserie nahrazovány karoseriemi z vozů Wartburg 1000 nebo Škoda 1202 STW.

Vytisknout

Diskuze: Tahle Tatra se musela obejít bez volantu. Nesměla na silnici ani do terénu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

reklama

Doporučujeme

Navigace, ilustrační fotografie

Kam správně umístit navigaci, abyste nedostali pokutu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud