Nové monoposty pro sérii IndyCar

iM3, 7. února 2010, 22:15 Google+

Ledy se pohnuly a budou se ještě hýbat. O čem je řeč? O novém monopostu série IndyCar. Stařičké vozy dallara z roku 2003 už jsou příliš okoukané a drahé a předními týmy vypiplané do maximální výkonnosti, že slabší týmy nemají téměř žádnou šanci zabojovat o nejvyšší příčky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Společnost Dallara Automobili navrhla potencionální podobu budoucích monopostů, které mají debutovat v roce 2012. Podle sportovního ředitele IRL Briana Barnharta je do hry o dodavatele monopostů zapojeno několik organizací.

Vedle Dallary se hodně mluví o projektu DeltaWing, jenž spustili někteří členové týmu IndyCar jako možnou alternativu dalšího vývoje závodů monopostů. A věru jde o revoluční řešení bez předních přítlačných křídel a decentními aerodynamickými prvky na zádi. DeltaWing projekt má být představen na chicagské automobilové výstavě Auto Show 10. února, tedy už za tři dny.

Zatímco DeltaWing projekt jde vlastní cestou, Dallara úzce spolupracovala s vedením IndyCar. Tato společná práce vyústila v návrhy třech monopostů, mnohem lehčích, aerodynamicky příznivějších na předjíždění a hlavně levnějších. Monoposty by neměly vyžadovat tolik koňských sil jako nyní, přesto by měly dosahovat srovnatelných rychlostí jako dnes a navíc s menší spotřebou paliva.

Zvýšila se i bezpečnost, sedadlo jezdce bylo posunuto o kousek vzad. Pneumatiky jsou více zapuštěny do struktury monopostu, čímž se má předejít nebezpečným dotykům kolo na kolo.

Cenu monopostu se výrobcům podařilo srazit na 55% ze současné částky, která se pohybuje na hodnotě 700 000 dolarů. V porovnání s předběžnou částkou za DeltaWing je to však stále hodně, některé zdroje uvádějí, že za revoluční monopost by stáje zaplatily „jen“ 140 000 dolarů.

Monopost bude, resp. dle nařízení IndyCar, musí být vyráběn v USA. Dallara dokonce zvažuje, že postaví v Indianapolis Motor Speedway vlastní technologické centrum.

Brian Barnhart uvedl, že o dodávku monopostů mají zájem i jiné značky, jsou to Swift a Lola. Swift dodával monoposty sérii CART v letech 1997 až 2000. Lola má historii o něco bohatší, svou premiéru za oceánem absolvovala už v 60. letech minulého století. Se střídavou a plnohodnotnou účastí vydržela v seriálu až do roku 2006.

Vytisknout

Diskuze: Nové monoposty pro sérii IndyCar

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

56

KTM 690 Duke R

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud